Actuele activiteiten

 

in voorbereiding voor 2025

Workshop 'Ding an Sich'

Zien wij de dingen zoals ze echt zijn? Of beïnvloeden de kwaliteiten van onze zintuigen en hersenen de inhoud van onze waarneming? En wie start de interactie tussen mens en ding tijdens de waarneming?

Kant stelt in Kritik der Reinen Vernunft dat het ding op zichzelf of Ding-an-sich een kracht uitoefent op ons kenvermogen. Kant begreep deze kracht in de sfeer van het mechanisch wereldbeeld van zijn tijd als vorm van oorzakelijkheid.
Ik denk dat we meer in de sfeer van ontroering moeten denken dan aan strikte causaliteit. 

Als een ding mij raakt is er weliswaar een kracht die op mij inwerkt, maar het is niet zo dat die kracht op elke individu hetzelfde effect heeft. Er is geen sprake van oorzakelijkheid in neutraal natuurkundig opzicht, maar van een kwalitatieve beroering in sensuele zin.

Ik laat aan de hand van werken van onder andere Van Gogh, Mondriaan, Malevich, Monet, Marc en Osslund zien hoe kunst ons toegang verschaft tot de geheime wereld van de dingen zelf.


Aanmelden


Ook voor uw organisatie kan ik een interessante lezing verzorgen!

Lezing 'Humaniteit in het teken van techniek'

22/06/2024. Bijzondere middag in Arnhem. Goede vragen en veel enthousiasme onder de deelnemers.

De oude Latijnse term humanitas verwijst naar de menselijke natuur en naar waarden als empathie, vrijheid, onderlinge gelijkheid en gemeen-schappelijke verantwoordelijkheid.
In de context van het humanisme duidt humanitas op het streven van de mens naar kennis, persoonlijke ontwikkeling en het bevorderen van het algemeen welzijn.

De mens is als middelpunt van zingeving en moraliteit zijn eigen centrum en behoeft daarvoor geen bovennatuurlijke orde meer. Het gaat erom dat iedereen de kans krijgt om zijn of haar volledige potentieel te benutten ten einde een zinvol leven te leiden.

De menselijke natuur lijkt daarmee alles te maken te hebben met de realisatie van mogelijkheden in de natuur. Sinds de dageraad van de mensheid speelt techniek daarbij een doorslaggevende rol.

Discussieer mee tijdens de Wereldhumanismedag in De Wasserij in Arnhem op 22 juni 2024.


Lezing 'Bewustzijn tussen chaos en kosmos'

11/04/2024. Mooie avond, geboeid publiek, lekkere wijn en interessante gesprekken na afloop. Met dank aan het Humanistisch Verbond afdeling Arnhem Rijnstreek en de stadsbibliotheek Wageningen.

Alles overheersend in de pre-klassieke geest is de verwondering over het spektakel van de natuur, waarin iets zomaar ontstaat en tot bloei komt of te veranderen om dan weer te vergaan. Te midden van het altijd aanwezige natuurgeweld, was de vruchtbaarheid en de gezondheid van kudde en gewas de belangrijkste zorg.. Het mysterie van het leven was zowel voor de herder als de boer de belangrijkste bestaansvraag, en het ontluikende filosofische denken maakte van dit mysterie begrijpelijkerwijs haar grondvraag.

Je kunt zeggen dat het filosofische denken in Griekenland is ontstaan uit de worsteling van de mens met de eeuwige verandering in de natuur, waar leven en dood voortdurend in elkaar overgaan.

Maak de ontwikkeling van het denken mee tijdens mijn lezing voor het Humanistisch Verbond Arnhem-Rijnstad en Bblthk Wageningen op donderdag 11 april om 20.00 in de stadsbibliotheek van Wageningen.

 

Wie ben ik?

Mijn naam is Harald Weidmann. Ik ben 58 jaar. Na mijn studie filosofie en bestuurskunde in de jaren tachtig heb ik in verschillende functies in het bedrijfsleven gewerkt. Een van de meest interessante opdrachten had te maken met het definiëren van kwaliteit voor een nieuw product. Hoe simpel het op het eerste gezicht lijkt, het bleek een interessante opdracht te zijn in een multinationale onderneming.

In Duitsland betekent kwaliteit precisie en perfectie. In Frankrijk is het luxe. In Italië is het technologie. In Azië is het eenvoud. In de VS is het innovatie. In Australië . . . Nou, je begrijpt het punt.

De casus illustreert het belang van vragen en luisteren; zaken die we meestal vergeten in een stressvolle zakelijke omgeving. Van stress ga je niet alleen slecht luisteren, het put je ook uit en maakt je gedesoriënteerd.

Ik heb dit zelf ondervonden in mijn loopbaan. Stress en de gevolgen daarvan voor je mentale gezondheid werden een belangrijk thema in mijn werk en ik verbeterde mijn adviesvaardigheden met behulp van NLP en meditatietechnieken.

Uiteindelijk was een carrière in het bedrijfsleven niet bevredigend genoeg voor mij, ook niet na de overstap naar management consultancy. Ik raakte uitgekeken op de geld gedreven bedrijfscultuur en miste de wetenschappelijke wereld met zijn inhoudelijke passie. Dus besloot ik mijn tijd weer te besteden aan mijn belangrijkste interesses filosofie, antropologie en kunst.

 

De afgelopen jaren heb ik bewustzijn bestudeerd vanuit verschillende invalshoeken, van filosofie tot neurowetenschap, van sport tot kunst en van evolutiebiologie tot paleoantropologie.
Ik denk dat we aan het begin staan van een verenigde theorie van bewustzijn waarin kunst, filosofie en wetenschap allemaal hun rol spelen.

 

Eind vorig jaar heb ik besloten om mijn ervaringen en bevindingen op te schrijven in de vorm van een aantal lezingen en workshops. Houd mijn website in de gaten en schrijf je in!


  • Ontmoet leuke mensen
  • Kleine groep van maximaal 8 deelnemers
  • Boeiende workshops met veel interactie
  • Inclusief 1 of 2 museumbezoeken

 

Who am I?

My name is Harald Weidmann. I am 57 years old. After studying philosophy and public administration in the eighties, I have worked in several positions in business. Maybe the most interesting case I encountered was to define Quality. As simple as it looks at first sight, it proved to be an interesting question in a multinational company.

In Germany, quality means precision and perfection. In France, it is luxury. In Italy, it is technology. In Asia, it is simplification. In the US, it is innovation. In Australia . . . Well, you get the point.

The case illustrates the importance of asking and listening; things we often forget in a stressful business environment. Not only does stress make you a poor listener, it also makes you exhausted and disoriented. I have experienced this myself. Stress and its effects on our mental health became an important theme in my work and I improved my counseling skills using NLP and meditation techniques.

In the end, a career in business was not rewarding enough for me, even after switching to management consultancy. I got tired of the money-driven corporate culture and missed the scientific world with its substantive passion. So I decided to devote my time again to my main interests philosophy, art and antropology.



In recent years I have studied consciousness from different angles, from philosophy to neuroscience and from evolutionary biology to paleoanthropology.

I think we are on the brink of a unified theory of consciousness in which art, philosophy and science all play their part.

At the end of 2022 I decided to write down my experiences and findings in the form of a number of lectures and workshops. Keep an eye on my website and register!

  • Meet nice people
  • Small groups of maximum 6 participants
  • Fascinating workshops with lots of interaction
  • Including 1 or 2 museum visits

Be part of the yourney.!


 


Activiteiten, Expo's & Opinies


Oog in oog

Datum:12-07-2023

Na de Futuristen in het Kröller-Müller Museum voerde dag 2 van de workshop Art meets Consciousness afgelopen woensdag langs dit echtpaar in het Museum Catharijneconvent.
Welke verhalen vertelt het stel je? Welke emoties ondergaan de personages op het doek en wat maakt hun aanblik in jezelf los?

Er is een hele duidelijke relatie tussen de ontwikkeling van je bewustzijn en die van je emoties: hoe veelzijdiger het gevoelsleven met haar tegengestelde emoties is, des te hoogwaardiger het bewustzijn is dat tussen deze veelvoud van opposities vorm krijgt.

Hoe komt het dat wij ons kunnen inleven in de emoties van anderen, zelfs als die ander een personage is op een doek? En wat is het evolutionaire nut van deze vaardigheid? Het antwoord op deze vragen heeft alles te maken met het gegeven dat groepsgenoten zowel bondgenoten als concurrenten zijn. De noodzaak om de ander te kunnen ‘lezen’ heeft in de evolutie geleid tot het unieke vermogen om te anticiperen op de ander. Dit gebeurt door middel van spiegelneuronen. Spiegelneuronen zijn zenuwcellen die empathie of medelijden en medeleven mogelijk maken. Je ziet een vreemdeling zijn of haar teen stoten en jouw gezicht vertrekt ook. Je ziet iemand gapen en gelijk ontstaat bij jou ook de behoefte om te gapen. Je wordt verdrietig bij het kijken naar een droevige film. Afijn, de voorbeelden zijn eindeloos. De aanwezigheid van spiegelneuronen is aangetoond bij mensen, maar waarschijnlijk zijn deze zenuwcellen ook actief bij een kleine groep van andere diersoorten: primaten (we spreken niet voor niets van na-apen), bavianen, kapucijneraapjes, dolfijnen, honden (die gaan al gapen als ze een tekenfilm zien van een gapende soortgenoot), papagaaien en parkieten (zij imiteren elkaar ook bij het gapen en uitrekken) en zelfs zebravissen.

 1685879859474.jpg


Terug naar overzicht



reallygreatphilosophy.com
where philosophy meets...well, everything and everyone!